Materia programowalna

Natura Protodermis

Witajcie
W tym tygodniu, po prawie dwutygodniowej przerwie, w końcu wracamy do publikacji materiałów. Dzisiejszy tekst wyjątkowo został napisany we współpracy z użytkownikiem reddita KennyWhee, i opisuje możliwy sposób działania Protodermis, najpopularniejszego (bo jedynego) materiału we Wszechświecie Matoran. Tak więc nie przedłużając, zapraszam do lektury. Bawcie się dobrze.

Od zarania dziejów ludzie poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące świata dookoła nich. Jednym z takich pytań było “Z czego składa się materia?”. Jeśli chodzi o BIONICLE, nie ma z tym żadnego problemu. We Wszechświecie Matoran materia jest ukształtowana z Protodermis. Ziemia jest Protodermis, woda jest Protodermis, rośliny i Rahi są Protodermis. Słowem, cały świat jest Protodermis. Ale czym właściwie to Protodermis jest?

Odpowiedzi na to pytanie powinniśmy szukać od początku istnienia tej substancji w historii BIONICLE. Najpierw przyjrzyjmy się samej nazwie.

Słowo “protodermis” jest zwrotem pochodzenia greckiego, utworzone z dwóch członów; ‘πρωτο’ (proto) i ‘δερμα’ (derma), oznaczającymi odpowiednio ‘pierwszy’ i ‘skóra’. Pierwszy człon, proto-, ma całkowity sens jeśli chodzi o fabułę uniwersum; Protodermis jest pierwotnym i jedynym materiałem we wszechświecie Matoran, będąc, jak już wspomniałem, bazą do wszystkiego, co w nim istnieje.

Człon -dermis, natomiast, wydaje się na pierwszy rzut oka być tego sensu pozbawionym. Jednak trzeba zauważyć, w jakich okolicznościach Protodermis pojawiło się w uniwersum po raz pierwszy: w 2002 roku, wraz z transformacją Toa Mata w Toa Nuva. Wtedy nie było jeszcze rozróżnienia na Protodermis zwykłe i zenergizowane, a substancja ta była znana jedynie jako czynnik transformacji Toa. Zauważmy również, co było głównym wyznacznikiem transformacji, główną różnicą pomiędzy starymi a nowymi formami. Najbardziej widoczną zmianą była nowa, srebrna zbroja. Nowa ”skóra”, jak można to zinterpretować. Mając to na uwadze zauważmy, że substancja ta rozpoczęła swój żywot w formie Zenergizowanego Protodermis.

Czemu jest to tak ważne? Ano dlatego, że świeżo wprowadzone Protodermis było znane jako czynnik zmieniający, a cecha ta odbija się wyraźnie w historii uniwersum, mając efekt również na historii pochodzenia samej substancji.

Protodermis zostało po raz pierwszy zsyntezowane przez Wielkie Istoty na Spherus Magna w oparciu o Zenergizowaną Protodermis. Ta natomiast jest substancją inteligentną, mogącą do woli zmieniać kształt i inne właściwości, w zależności od tej inteligencji właśnie. Istnieje jeden, nadrzędny byt który spaja i kontroluje cały zasób EP we wszechświecie, niezależnie od fizycznej separacji. Wiemy również, że EP traci swoje właściwości zmiennokształtności, gdy zostaje zamrożona.

Z tego wszystkiego możemy wywnioskować parę rzeczy:

  • EP może komunikować się z dowolnym źródłem EP we wszechświecie
  • Inteligencja tej substancji jest zdecentralizowana
  • Inteligencja i moc EP jest w pewien sposób połączona z jej stanem i temperaturą

Czy nie przypomina to pewnej technologii, którą dysponujemy my, ludzie? Przyjrzyjmy się więc temu zagadnieniu.

Cechy, które posiada Protodermis w zenergizowanej formie sugerują pewną formę zbiorowej inteligencji posiadającą specyficzne warunki operacyjne, które muszą być uzyskane dla pełnej funkcjonalności.Brzmi to trochę jak występujący naturalnie komputer – tego samego typu, co proste elementy na Ziemi, które zdołały w jakiś sposób utworzyć naszą, biologiczną inteligencję. Komputery z natury wymagają oprogramowania, tak jak ludzie są operowani przy pomocy sygnałów chemicznych i biologicznych impulsów. Następujące przemyślenia mogą wydawać się trochę bezsensowne, w stylu sci-fi, ale miejmy nadzieję, że będą zawierały choć odrobinę wewnętrznej spójności.

  • Inteligencja EP opiera się na impulsach elektrycznych, podobnie jak w przypadku naszych mózgów. Impulsy te przewodzone są przez całą struktur EP, nadając jej ‘energetyczną’ naturę
  • Inteligencja EP posiada pewną formę zbiorowej telepatii,którą manifestuje przez pola elektryczne oddziałujące na dużą skalę, umożliwiając wspólne działanie materii pomimo fizycznej separacji
  • Inteligencja posiada wrodzoną umiejętność kontroli tych impulsów
  • Inteligencja może wykorzystać impulsy elektryczne do wywołania zmian na innych substancjach – to jest powód dla którego EP może transformować obiekty tak z uniwersum Matoran, jak i z poza niego oraz powód związku transformacji z Przeznaczeniem. Przeznaczenie istoty może być zdeterminowane np. przez Mata Nui podczas procesu tworzenia – w istocie, to czy istocie jest przeznaczona transformacja czy też nie jest zakodowane w jej materię, a gdy dochodzi do kontaktu EP z daną istotą, za pomocą impulsów elektrycznych uruchamia uśpione oprogramowanie które transformuje (lub niszczy) istotę. Dziwniejszym pytaniem jest to, w jaki sposób EP przemienia materię ze Spherus Magna i jak odczytuje przeznaczenie istoty bez odgórnego zaprogramowania – odpowiedzią może być to, że “sekwencja transformacji”, którą wykorzystuje EP jest specyficznym zbiorem impulsów, który odruchowo wykorzystuje. Tym samym anomalie w budowie atomowej mogą być pobudzone przez impuls, pozwalając EP na działanie wzorcem przemień lub zniszcz na dowolnym rodzaju materii

 

Te punkty (miejmy nadzieję) tłumaczą efektywnie transformatywny i inteligentny aspekt EP, pozostaje jednak pytanie, w jaki sposób Wielkie Istoty zdołały wpłynąć na protodermis, by umożliwić nie tylko utworzenie wielu różnych stanów materii, ale również usunięcie inteligentnego aspektu substancji. Jeśli zaakceptujemy sposób działania EP na bazie impulsów elektrycznych, nie podlega wątpliwości iż zmiennokształtny proto-materiał taki jak EP może być zatrzymany w konkretnej formie i ustabilizowany za pomocą precyzyjnych impulsów, i że te zablokowane formy, które znamy; między innymi ciekłe, metaliczne i stałe Protodermis mogą być zaprogramowane dalej, by dokładnie i starannie oddać nie tylko właściwości, ale i naturę takich elementów jak woda czy kamień.

Ta mimikra jest szczególnie ważna, jeśli zaczniemy precyzować, w jaki sposób Toa są zdolni do kontroli tak naturalnej jak i Protodermicznej wersji swojego żywiołu.

 

Moce żywiołów Toa były wzorowane na mocach Władców Żywiołów, co pokazuje, że Wielkie Istoty posiadały już technologię umożliwiającą nadanie istotom mocy kontroli elementów naturalnych. Ta część nie będzie opisywać, w jaki sposób Toa również otrzymują tę moc, lecz skoncentruje się na naturze tych zdolności. Jedynym wyjątkiem od tej reguły, który mogę teraz przytoczyć, jest moc Grawitacji, do którego jednak odniesiemy się później.

Można się kłócić, że Protodermis ukształtowane na odpowiedni materiał przejmuje wszelkie cechy tej formy – płynne Protodermis jest z każdej strony wodą, taką jak my ją definiujemy, dzięki czemu możemy uznać, np. możliwość kontrolowania ciekłej Protodermis przez Gali jako drugorzędny efekt kontroli wody, z racji tego, że Protodermis zostało zaprogramowane do bycia wodą, a przez to zaprogramowane, by móc być kontrolowaną przez moc żywiołu Wody.

 

Wcześniej wspomnieliśmy o Grawitacji – wiemy, ze Mata Nui potrafi kontrolować swoje wewnętrzne właściwości, takie jak grawitacja, by oddziaływać na mieszkańców wszechświata Matoran. Nim jeszcze zastanawiałem się, jak Toa kontrolowaliby żywioł z poza Wielkiego Ducha, zdałem sobie sprawę, że jeśli moc Toa byłaby zależna od Wielkiego Ducha, wtedy Toa Grawitacji nie byłby w stanie korzystać ze swojej mocy na Spherus Magna – nawet ignorując fakt, że inni Toa potrafią korzystać z żywiołów na powierzchni planety. Przez to wymusza to fakt, iż Toa kontrolują żywioły bezpośrednio, oraz że Protodermis musi być zdolne do idealnego naśladowania naturalnych elementów. Te przemyślenia nie mają zbytniego wpływu na teorię i jest tylko argumentem przeciw teorii, jakoby Wszechświat Matoran był skomplikowaną symulacją, i służy głównie utwierdzeniu przekonania, iż Protodermis jest programowalnym i adaptowalnym materiałem z nadzwyczajnymi możliwościami mimetycznymi.
Podsumowując, stwierdzam że Protodermis może się zmieniać w sposób, w jaki to robi, jako rezultat faktu, iż EP jest inteligentną substancją która ma możliwość zmieniania się i jest zdolna do przechowywania informacji co razem tworzy obraz inteligencji. Zaprogramowana właściwie, Protodermis ma możliwość zmiany w odpowiednik danego materiału tak długo, jak programowanie spełnia zadanie stabilizacji i neutralizacji energetycznych właściwości substancji.


Autor:
Opublikowano: 06-09-2015

Kategoria:
Tagi:
, , , , , , , , , ,
Kluuucha-avatar

O Autorze


Ekscentryk, filantrop, milioner... Nie jestem żadnym z nich. Ale za to jestem wielkim pasjonatem uniwersum LEGO BIONICLE, a cóż ważniejszego jest w życiu niż pasja? Serią tą interesuję się od roku 2002, i od tego czasu wsiąkłem w jej historię tak bardzo, że nie wiem jak moje życie potoczyłoby się bez niej. Poza tym, interesuję się informatyką, grafiką komputerową i Pokemonami (Tak żeby wyjść na jeszcze większego nerda).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments