Toa nigdy nie zabijają

Kodeks Toa

Witajcie.
Dzisiaj, mimo wszystko, zostaniemy przy prawie. Jednak zostawimy ustrój Uniwersum, a przyjrzymy się czemuś bliższemu fanom serii. Mianowicie, dzisiaj będziemy omawiać Kodeks Toa i to, jak mógłby wyglądać. Mimowolnie nasunie się tu temat Trzech Cnót (jak z tego wynika, to na prawdę jest fundament Wszechświata Matoran). Ale nie przedłużając więcej, zapraszam do czytania. Bawcie się dobrze.

Prawo jest rzeczą ważną, bez regulacji wolności utrzymanie porządku byłoby niemożliwe, bo, jak mawiają, “Wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna wolność drugiego”. I właśnie o prawie będziemy dzisiaj, poniekąd, rozmawiać. Jednak nie mam zamiaru bawić się w prawo cywilne, pragnę skupić się na zbiorze praw, które dotyczą bohaterów. Mówię o… dokumencie?… którego nazwa wielokrotnie przewinęła się przez książki i opowiadania: Kodeks Toa.

Niewiele wiadomo nam o Kodeksie, wróć, nie wiemy praktycznie nic. Jedyne czego jesteśmy pewni to jednego zapisu, mówiącego (pośrednio lub nie) o zakazie zabijania wrogów, nie wliczając szczególnych okoliczności (np. zagrożenia życia Matoran lub innych Toa w razie oszczędzenia przeciwnika). Trochę słaby punkt zaczepienia. Dlatego właśnie potrzebne jest coś, co byłoby wyznacznikiem wartości wyznawanych przez Toa. Następnie, gdy zbierzemy trochę informacji, przejdę do formułowania przykładowej formy kodeksu.

Pierwszym wyznacznikiem będą znane i lubiane Trzy Cnoty. Są one podstawą funkcjonowania całego społeczeństwa, więc również w Kodeksie muszą mieć swoje zobrazowanie.

Drugi element może nie być tak oczywisty. Niewiele jest przykładów, gdy w fabule BIONICLE są podane inne wartości niż Trzy Cnoty. Ale niewiele nie znaczy żadnych. Dlatego tu powołam się na Mata Nui Online Game II: The Final Chronicle. Jak wiemy, gra ta opowiadała o przygodach Hahli, Ga-Matoranki niespodziewanie wybranej przez Turagę Nokamę do reprezentowania swojej wioski w mistrzostwach Kolhii. Jednak, oprócz tego elementu fabuły, mamy artefakty, którymi są kryształy i amulety, i właśnie te amulety są kluczem.

Udd

System pochodzenia Zasad i Umiejętności (z odpowiadającymi im żywiołami)

 

W MNOLG II jest 15 amuletów, 3 reprezentują Trzy Cnoty, 6 – umiejętności Kohli. Pozostałe sześć to amulety Zasad, są nimi:

  • Odwaga
  • Czystość
  • Wiara
  • Kreacja
  • Dobrobyt
  • Pokój

 

Każda z zasad jest pochodną jednej lub dwóch Cnót. Dlatego właśnie uważam, że one także powinny być uwzględnione w Kodeksie. Wyjaśniałoby to również, dlaczego Toa Hordika nie chcieli wejść do wielkiej świątyni w filmie BIONICLE 3: Web of Shadows; Ich zdaniem ich Czystość mogła być naruszona, co byłoby skazą dla nich jako Toa.

Jak wiemy, zawsze najlepszy obraz składa się z więcej niż dwóch poszlak. Mamy więc Trzy Cnoty, Zasady oraz wpis o nie zabijaniu wrogów. Dlatego też przechodzimy do formułowania treści Kodeksu.

Jeśli przyjmujemy Kodeks jako zbiór praw dotyczących Toa, musi mieć on charakter moralizatorski, tj. powinien napominać i pouczać. Z tego powodu kolejne punkty powinny być pisane w trybie rozkazującym, najlepiej pogłębionym (tj. podanie rozkazu i doprecyzowanie). Również jako swoisty kodeks rycerzy świata BIONICLE, powinien się odnosić do Wielkiego Ducha, albo i nawet Wielkich Istot. Najlepszym ku temu miejscem byłby wstęp, oficjalny, zaznaczający misję Toa, którą jest obrona Matoran i innych mieszkańców Uniwersum, by Wielki Duch mógł bezproblemowo funkcjonować.

Pamiętajcie, że tekst Kodeksu jest w stu procentach moim wymysłem i ma on za zadanie zobrazować moje wyobrażenie na jego temat. Chciałem w nim jak najbardziej oddać moralizatorski charakter, dlatego w brzmieniu upodobniłem go do przyjętego w popkulturze brzmienia różnorakich kodeksów średniowiecznych.

 

My, Toa całego Wszechświata głosimy, że Kodeks ten wszyscy Toa teraźniejszy i przyszli przestrzegać mają, by Wielkiego Ducha przy zdrowiu utrzymywać i Matoran, poddanych jego, od śmierci i bólu chronić.

Wojowniku, jeśli chcesz tytuł Toa nosić i godnym być swej mocy, pamiętaj o tych zasadach przed wiekami spisanych:

 

  1. Życie szanuj, bezprawnie nie uśmiercaj
  2. Jedności nie łam, zdrady się wyrzekaj
  3. Obowiązek wypełniaj, zaniechania nie akceptuj
  4. Przeznaczenie szanuj, celu życia poszukuj
  5. Odważny bądź, strach usilnie zwalczaj
  6. W Czystości żyj, do myśli zła nie dopuszczaj
  7. Wiary w Ducha chroń, zwątpienie pleń wśród ludu
  8. Twórz czynami świat, destrukcji nie dozwalaj
  9. Dobrobytu strzeż, nie pozwól istnieć nędzy
  10. Pokoju broń, Wojnie zapobiegaj

Autor:
Opublikowano: 19-04-2015

Kategoria:
Tagi:
, , , , , , ,
Kluuucha-avatar

O Autorze


Ekscentryk, filantrop, milioner... Nie jestem żadnym z nich. Ale za to jestem wielkim pasjonatem uniwersum LEGO BIONICLE, a cóż ważniejszego jest w życiu niż pasja? Serią tą interesuję się od roku 2002, i od tego czasu wsiąkłem w jej historię tak bardzo, że nie wiem jak moje życie potoczyłoby się bez niej. Poza tym, interesuję się informatyką, grafiką komputerową i Pokemonami (Tak żeby wyjść na jeszcze większego nerda).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments