„Zrób to sam!”

Kanoka a Kanohi Cz. I

Witajcie.

W tym tygodniu pobawimy się w “Zrób to sam”. Mianowicie – rozpatrzymy, w jaki sposób stworzyć maski Kanohi. Pierwotnie tekst miał zawierać wszystkie maski, ale umówmy się, że nikt 10 stron tekstu na raz czytać nie chce, a i mnie wygodniej jest podzielić go na 2 lub więcej części. W tym poście zawarłem więc wszystkie maski Toa Inika/Mahri, czyli w sumie 11 punktów (bez Garai, ale to zostało wytłumaczone w tekście). A więc bez marnowania czasu, zapraszam do czytania. Bawcie się dobrze.


Matoranie znani są ze swoich umiejętności rzemieślniczych; Narzędzia wykonane przez doświadczonego Matorana tak dobrze działają jak wyglądają. Jednak najlepszymi fachowcami mogą być nazwani tylko Mistrzowie Masek, ta-matorańscy twórcy Kanohi. I właśnie proces tworzenia masek będzie naszym tematem.

Powszechną wśród fanów jest wiedza o tym, że maski Kanohi powstają z dysków Kanoka; za pomocą jednego lub więcej dysków o określonej mocy można stworzyć dowolną maskę. Wiele z masek ma nawet potwierdzony “skład” Kanoka. Co jednak z tymi, których nam nie ujawniono?

Moce masek uzyskuje się, jak już wspomniałem, z mieszanki mocy Kanoka. Tych natomiast jest osiem:

 

  1. Losowe odtworzenie (Reconstitutes at random)
  2. Zamrażanie (Freezes)
  3. Osłabienie (Weakens)
  4. Usuwanie trucizny (Removes poison)
  5. Powiększenie (Enlarges)
  6. Pomniejszenie (Shrinks)
  7. Regeneracja (Regenerates)
  8. Teleportacja (Teleports)

 

Nie znamy innych mocy Kanoka (oprócz Kanoka o mocach żywiołów, zwanych Dyskami Toa), toteż przyjmijmy, że wszystkie wytwarzane w UM maski wykorzystują kombinacje tych ośmiu mocy. Dodatkowo, przyjrzyjmy się, w jaki sposób uzyskać niektóre z masek:

 

Kanohi Hau, Maska Osłony => Powiększający + Regenerujący

Kanohi Miru, Maska Lewitacji => Teleportacyjny + Osłabiający

Kanohi Kakama, Maska Szybkości => Teleportacyjny + Losowego odtworzenia

Kanohi Pakari, Maska Siły => Regenerujący + Powiększający + Usuwający Truciznę

Kanohi Kaukau, Maska Wodnego Oddechu => Regenerujący + Pomniejszający + Usuwający Truciznę

Kanohi Akaku, Maska Rentgenu => Regenerujący + Teleportacyjny

Kanohi Huna, Maska Niewidzialności => Powiększający + Zmniejszający + Zamrażający

Kanohi Mahiki, Maska Iluzji => Losowego odtworzenia + Osłabiający

Kanohi Komau, Maska Kontroli Umysłu => Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę

Kanohi Rau, Maska Tłumaczenia => Usuwający Truciznę + Powiększający

Kanohi Ruru, Maska Noktowizora => Zwiększający + Teleportujący

Kanohi Matatu, Maska Telekinezy => Teleportujący + Zmniejszający

Kanohi Kiril, Maska Regeneracji => Regenerujący

Kanohi Kualsi, Maska Teleportacji => Teleportacyjny

Kanohi Pehkui, Maska Pomniejszenia => Zmniejszający

Dodatkowo inne znane składy masek, które, choć nie wprowadzone w trakcie historii, zostały potwierdzone przez Grega Farshteya:

 

Maska Zwiększenia => Zwiększający

Kanohi Jutlin, Maska Zepsucia => Osłabiający

 

Uwzględniając również maski, które nie zostały skonstruowane z Kanoka (Avohkii, Kaahkan, Maska Kreacji, Olsi, Ignika), oraz Vahi (która miała specyficzny wzorzec, tj. została zrobiona z 6 Wielkich Dysków), możemy przejść do analizy. Dodatkowo przyjmijmy, że maska nie może się składać z więcej niż 6 dysków, ale to nam raczej nie straszne. Zaczynajmy.

 

Listę otworzą Maski Toa Inika:

 

Kanohi Calix, Maska Fortuny – maska ta umożliwia użytkownikowi wykonania fizycznych czynności (np. akrobacji), na które bez niej miałby nikłe szanse. Z racji jej zastosowania często jako polski tytuł wykorzystuje się nazwę “Maska Zręczności” (Jednak w oryginale nazwa zawiera słowo “Fate”, więc mimo wszystko zostanę na tym, co jest). Przy interakcji z wytrzymałością i kondycją fizyczną, punktem wyjścia powinna być Kanohi Pakari. Mamy więc pierwsze dyski; Regenerujący + Powiększający + Usuwający Truciznę. A z racji tego, że różnica między nimi występuje między innymi w intensywności, możemy wyrzucić ze składu Powiększający. Dzięki temu mamy skład: Regenerujący + Usuwający Truciznę.

 

Kanohi Elda, Maska Detekcji – pozwala wykryć niedalekie istoty, nawet te ukryte. W przypadku Hahli pomagała również wyczuć obecność Igniki, dlatego można wnioskować, że jej detekcja opiera się na energii mentalnej. W takim wypadku dobrym zaczepieniem będzie Komau; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę. Możemy również sądzić, że Usunięcie trucizny umożliwia kontrolę w ten czy inny sposób (np. Rau, Pakari, Kaukau). Dlatego, wykluczając go, składem Eldy jest: Zamrażający + Osłabiający.

 

Kanohi Suletu, Maska Telepatii – maska umożliwiająca komunikację telepatyczną. Tak samo jak w Eldzie, punktem wyjścia jest Komau; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę. Tu jednak nie chodzi nam o zabranie kontroli, musimy zmniejszyć jej zakres działania. I, w takim wypadku, sama nasuwa się myśl o dysku Zmniejszającym. W takim wypadku Suletu tworzyło by się tak; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę + Zmniejszający.

 

Kanohi Sanok, Maska Celności – maska pozwalająca zmienić dowolny nieożywiony obiekt w pocisk zdolny trafić każdy cel. Moim zdaniem maską wyjściową może być Matatu; Teleportujący + Zmniejszający. I zgodnie z moim wcześniejszym stwierdzeniem na temat Usuwania trucizny i kontroli, skład prezentuje się następująco; Teleportujący + Zmniejszający + Usuwający truciznę.

 

Kanohi Kadin, Maska Lotu – pozwala na latanie bez wykorzystania dodatkowych narzędzi czy napędów. Mówimy tu o unoszeniu się, więc Miru jest oczywistym wyborem; Teleportacyjny + Osłabiający. Tak jak wyżej, lot można uzyskać przez dodanie kontroli do lewitacji, co skutkuje taką budową; Teleportacyjny + Osłabiający + Usuwający truciznę.

 

Kanohi Iden, Maska Ducha – pozwala użytkownikowi oddzielić swój umysł od ciała i wędrować w postaci niematerialnego ducha. Znów jako bazę możemy wziąć Komau; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę. Jednak mamy również sprawę oddzielenia umysłu od ciała. W takim wypadku (dla oszczędności w dyskach), możemy wyrzucić odpowiedzialny za kontrolę dysk Usuwania trucizny, i umieścić w składzie dysk Losowego odtworzenia; Zamrażający + Osłabiający + Losowo odtwarzający.

 

Następne w kolejności są maski Toa Mahri (z pominięciem Garai, która jest przykładem użycia Dysku Toa, a dokładniej – jest stworzona z Dysku Grawitacji):

 

Kanohi Arthron, Maska Sonaru – maska ta umożliwia wyczuwanie obiektów istot i otoczenia za pomocą echolokacji. Nie posiadamy informacji o żadnych maskach związanych z dźwiękiem, toteż mamy tu lekki problem. Najlepszym wyjściem będzie wykorzystanie Eldy, z racji podobnego działania. Jednak trzeba wziąć poprawkę na to, że Elda wykrywała energię psioniczną, a Arthron używa echolokacji. Dlatego możemy połączyć ją z dyskiem regenerującym, odpowiedzialnym za fizyczne aspekty użytkownika (Pakari, Kaukau itp.); Zamrażający + Osłabiający + Regenerujący.

 

Kanohi Faxon, Maska Pokrewieństwa – użytkownik tej maski może skopiować umiejętności Rahi, które dzielą z nim środowisko. Jedyną maską, która działa na podobnej zasadzie jest Rau; Usuwający Truciznę + Powiększający. Rau jednak działa jedynie na mowę, a Faxon musi mieć możliwość kopiowania umiejętności. W takim wypadku to kolejna maska, w której dodamy Regenerację, jako zaznaczenie aspektu fizyczności; Usuwający Truciznę + Powiększający + Regenerujący

 

Kanohi Zatth, Maska Przywołania – maska umożliwiająca wezwanie Rahi lub innych kreatur sobie do pomocy. Jednak użytkownik nie ma kontroli ani nad wyborem pomocnika, ani nad jego zachowaniem. W takim wypadku możemy znów wykorzystać Rau, jako że jej działanie wydaje się być “zewem” o pomoc; Usuwający Truciznę + Powiększający. Jednak maska nie pozwala mówić w języku Rahi, jedynie może go przywołać. Dlatego możemy dodać dysk osłabiający, by maska miała tylko jedną funkcję; Usuwający Truciznę + Powiększający + Osłabiający.

 

Kanohi Volitak, Maska Ukrycia – Pozwala użytkownikowi na ukrycie się, wyciszając wszystkie odgłosy i dając częściową niewidzialność/przezroczystość. w takim wypadku możemy wyjść od Huny, z racji podobnych funkcji; Powiększający + Zmniejszający + Zamrażający. Możemy również, idąc tropem Arthron, dodać dysk Regenerujący. W takim wypadku skład Volitak to; Powiększający + Zmniejszający + Zamrażający + Regenerujący.
Kanohi Tryna, Maska Reanimacji – pozwala posiadaczowi na kontrolowanie martwych ciał. Jest to jedna z masek, które przez Toa są uznane za niemoralne (z racji powiązania ze śmiercią, która zaprzecza Kodeksowi – link tutaj). Ta maska będzie dużo cięższa do rozpatrzenia niż wszystkie wcześniejsze. Jednak moim pomysłem jest połączenie Komau i Matatu, kontroli umysłu i telekinezy, by dać władzę nad wszystkimi aspektami ciała; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę oraz Teleportujący + Zmniejszający. Dodatkowo, z racji tego, że użytkownik wykorzystuje zwłoki przez moc maski, powinna ona zawierać dysk regeneracji. W ten sposób Kanohi Tryna jest pierwszą sześciodyskową maską, o następującym składzie; Zamrażający + Osłabiający + Usuwający Truciznę + Teleportujący + Zmniejszający + Regenerujący.


Autor:
Opublikowano: 03-05-2015

Kategoria:
Tagi:
, , , , , , ,
Kluuucha-avatar

O Autorze


Ekscentryk, filantrop, milioner... Nie jestem żadnym z nich. Ale za to jestem wielkim pasjonatem uniwersum LEGO BIONICLE, a cóż ważniejszego jest w życiu niż pasja? Serią tą interesuję się od roku 2002, i od tego czasu wsiąkłem w jej historię tak bardzo, że nie wiem jak moje życie potoczyłoby się bez niej. Poza tym, interesuję się informatyką, grafiką komputerową i Pokemonami (Tak żeby wyjść na jeszcze większego nerda).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments