Sześć jako podstawa

System liczbowy Matoran

Witajcie.
W tym tygodniu wracamy już w pełni do starego uniwersum. Jednak zaczniemy od czegoś delikatnego, mianowicie; od systemu liczbowego. Nie zabraknie tu nawet odrobiny wiedzy ogólnej, między innymi przeliczania między systemami oraz historii Majów (jak mawiają ”The more you know…”). Nie gadając dłużej zapraszam do czytania. Bawcie się dobrze.

“Matematyka królową nauk”, to zdanie przynajmniej raz słyszał każdy. I w gruncie rzeczy jest ono prawdą, bo bez niej postęp naukowy byłby niemożliwy. Dzisiejszy temat jest również związany z matematyką, lecz na jej podstawowym szczeblu. Dziś zajmiemy się systemem liczbowym Matoran.

Pismo kołowe Matoran jest znane w fandomie BIONICLE praktycznie od początku istnienia marki. Pierwsze poważne użycie przypisuje się grze Mata Nui Online Game. Jak w każdej formie zapisu, znajdują się tam znaki odpowiadające za cyfry, oto one:

Numbers_standard

Jak widzimy, cyfry te są odpowiednikami naszych, więc używa się ich do zapisu liczb w systemie dziesiętnym. A co, jeśli w Uniwersum Matoran wykorzystuje się inny system liczbowy?

Na naszej planecie w powszechnej numeracji posługujemy się systemem dziesiątkowym, z bardzo błahego powodu – mamy dziesięć palców u rąk. To nie żart, zauważmy, jak ludzie porozumiewali się przed narodzinami pisma; Wtedy mogli przekazać sobie informacje o ilości właśnie dzięki palcom.

Zauważmy jednak, że nawet na Ziemi zdarzały się inne systemy liczbowe. Powołam się na jeden przykład; system liczbowy Majów i Indian meksykańskich (więcej o nim tutaj). Jest on mianowicie systemem dwudziestkowym (i tak, tu też chodzi o palce, tyle że wszystkie). Jest jednak więcej takich przykładów, jeśli jesteś zainteresowany, polecam poszukać na własną rękę.

Dlaczego więc powinniśmy opierać liczby matorańskie na systemie dziesiątkowym? Oczywiście był on wykorzystany, by osoby znające system zapisu mogły instynktownie odczytywać liczby, chodziło o prostotę przekazu. Ale rozszerzony wszechświat może opierać swoją numerację na innej liczbie. A jaka liczba jest jedną z najważniejszych w Uniwersum Matoran?

Wielu może odpowiedzieć trzy, i tak, mają rację, to jest liczba najważniejsza, z racji Trzech Cnót (tudzież Praw, interpretacja dowolna). Jednak mi chodzi o inną liczbę, taką, która swoje odbicie miała nie tylko na historii BIONICLE, ale też na wydawanych zestawach. Sześć.

Możliwe, że nie tylko ja wpadłem na ten pomysł, ale jak wiadomo, to nie o pomysł chodzi, a o dowody. Dlatego przygotowałem parę grafik. Najsampierw, przyjrzyjmy się jeszcze raz samym symbolom, musimy zauważyć pewne podobieństwo między nimi:

Numbers_grouped

Jak widać, cyfry od 0 do 5 są różne, natomiast od szóstki w górę następuje ich powtórzenie, z dodatkowym okręgiem w centrum. Przyjmijmy więc na ten moment, że znaki 6-9 zostały dodane jako “zastępcze”. Wtedy pozostaje nam sześć znaków, dokładnie tyle, ile powinien posiadać system szóstkowy. Oto więc parę przykładów liczb zapisanych tym sposobem:

Numbers_hex
Co jednak, jeśli 6, 7 ,8 i 9 nie zostały dodane zastępczo, i są używane? w takim wypadku możemy mówić o systemie dwunastkowym. A jeśli ilość kółek wewnątrz oznacza liczbę “szóstek”? Wtedy możemy dojść nawet do 66=36. Te systemy też mają rację bytu. Dlaczego? Ponieważ całe uniwersum Matoran jest SYSTEMEM. W takim wypadku, są w nim przechowywane dane, a jak wiemy, system dziesiętny się do tego średnio nadaje, więc co dopiero szóstkowy (przecież sami wykorzystujemy w komputerach dane w formacie szesnastkowym). Jednak potrzebna jest tu większa doza kreatywności, a ja chciałbym zbytnio nie odchodzić od kanonicznych informacji.


Autor:
Opublikowano: 15-03-2015

Kategoria:
Tagi:
, , , , , , , , , ,
Kluuucha-avatar

O Autorze


Ekscentryk, filantrop, milioner... Nie jestem żadnym z nich. Ale za to jestem wielkim pasjonatem uniwersum LEGO BIONICLE, a cóż ważniejszego jest w życiu niż pasja? Serią tą interesuję się od roku 2002, i od tego czasu wsiąkłem w jej historię tak bardzo, że nie wiem jak moje życie potoczyłoby się bez niej. Poza tym, interesuję się informatyką, grafiką komputerową i Pokemonami (Tak żeby wyjść na jeszcze większego nerda).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments